tisdag 17 april 2007

I Bryssel över dagen

05:40 taxi till Bromma. 07.00 flyg till Bryssel. Glider förbi incheckningskön eftersom jag redan kvällen innan har checkat in on-line och skrivit ut mitt boardingkort. 09.10 Landar i Bryssel. Allt funkar fläckfritt, hittills...

Nu är jag i Bryssel. Här funkar inget. Tjockt med folk på flygbussen. Dörrarna stängs inte för att folk står ivägen. När en kille har sprungit fram och tillbaka utanför bussen för att se till att folk inte står ivägen visar det sig att bussen ändå inte startar. Han provar en gång, två gånger, tre gånger... Sedan startar bussen. Puh, nu börjar det bli varmt.

Väl inne i stan står solen högt och termometern visar på 29 grader. Sitter på Place Luxemburg hela förmiddagen i solen och jobbar. Stämmer av med vår trainee Jeanette inför dagens möte i Ekonomiska och sociala kommittén.

Mötet går riktigt bra (skriver ett annat inlägg om det) och direkt efter det, 18.00, är det dags att kasta sig in i den förbeställda taxin för att hinna med planet hem till Sverige 19.25. Jag blir anvisad en plats att vänta på av vakten men det finns ingen taxi där. Jag väntar en kvart sedan ber jag dem ringa igen. 5 minuter säger hon i informationen. Jag går fram och tillbaka och tittar på klockan. Ingen taxi. Nu inser jag att flyget är i farozonen. Då ser jag en taxi som försöker ta sig in på området. Han skäller ut mig efter noter eftersom jag står på fel ställe och väntar och när jag på svenskt maner har ursäktat mig kommer en annan man och skäller ut mig eftersom jag har ringt efter två taxibilar.

Väl på väg blir stopp, det är trafikstockning och när jag berättar att flyget går 19.25 skrattar chauffören åt mig. Han kör dock som en idiot och vi kommer fram i sista sekund. De sista minutrarna i taxin har jag förberett min flyktväg. Jag vet vilka ställen det går fortast att ta hiss på och vilken kö jag ska ta i securityn. Jag springer och hinner. Hurra!

Väl framme i Sverige funkar allt som det ska igen. Där står det en snäll och vänlig taxikille med mitt namn på en skylt (självklart har de kollat upp vilken tid flyget ankommer). Jag hoppar in i taxin. Slår på datorn. Jobbar bort ett par småsaker och kliver in genom dörren här hemma 22.30.

Fantastiskt att det går att åka till Bryssel över dagen och göra ett bra jobb!

Inga kommentarer: