Handelsminister Ewa Björlings pressmeddelande med rubriken "Sverige ryter till om snus och tobaksanvändning" kan lätt föra tankarna till att vi har en regering som är folkhälsovänlig och som bryr sig om den restriktiva tobakspolitiken. Att tobak som är en av de främsta dödsorsakerna och forfarande alldeles för vanligt bland unga människor är något som regeringen vill ta kraft tag kring och göra något åt.
Men ack så fel man har då!
Innehållet i regeringens politik är någonting helt annat. Den moderata handelsministern har nämligen åkt ner på ministerrådsmöte för att driva frågan om att snus ska behandlas som vilken vara som helst.
Hon säger: "-...konkurrensneutraliten är viktigt -att svenska företag konkurrerar på lika villkor och att den fria rörligheten för varor ska gälla. Det hade lika gärna kunnat handla om köttbullar eller hjortronsylt."
Bild lånad från: www.tobaccocampaign.com
Bild lånad från: www.tobaccocampaign.com
Samtidigt läser jag i DN hur tobaksbolagen använder sig av en mer aggresiv marknadsföring. Speciellt riktad till unga tjejer. Rosa, långa, smala cigaretter som smakar ros och luktar gott.
Läs artikeln och kolla bilden! http://www.dn.se/kultur-noje/rosa-cigaretter-ska-locka-unga-kvinnor-till-rokning
Regeringens politik är inte bara folkhälsofientlig, den är ungdomsfientlig också!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar