fredag 23 september 2011

Dublin över dagen

Bild: wwww.fotoakuten.se

Mitt jobb är verkligen toppen! Idag har jag varit på parlamentet i Dublin för ett möte med mina Europeiska socialdemokratiska kollegor. Ruairi Quinn är utbildningsminister i Irland och en sympatisk man som med skicklighet manövrerade ett möte som inte hade ett alldelse lätt tema.

Sådana här dagar blir mest resa. Taxi, Arlanda Express, flyg, taxi, möte, taxi, flyg, flyg, Arlanda Express och sedan taxi hem. Ja, du förstår konceptet...

Men samtidigt älskar jag det. Flygplatser är bland det bästa jag vet. Jag gillar rörelsen och mångfalden -att folk är på väg någonstans. Dessutom finns det ofta god cappucino :-)

Taxichaufförerna är nog ändå det bästa med att resa. De är sura och buttra i början men får man väl igång en konversation får man veta mycket spännande. Ena vägen åkte jag med en riktig Dublin-inföding, han visste precis vem Ruairi Quinn är (vilket förresten alla verkar veta). Vardagsliv i ett land och politik. det har taxifolk koll på. Det är jättespännande att diskutera med dem. Jag brukar alltid fråga vad de tycker om att vara EU-medborgare.

På hemvägen åkte jag med en kille som kommer från Rumänien ursprungligen. Har var också oerhört uppdaterad. Vi diskuterade Schengen och bråket mellan Rumänien, Holland och Finland.

Nu är jag hemma så mer en annan dag.

Inga kommentarer: