torsdag 1 september 2011

Flera unga på toppositioner i politiken

Centerns valberedning föreslår Annie Lööf till ny partiordförande. Valet görs naturligtvis av deras kongressombud så det lägger jag mig inte i. Däremot tycker jag att det är kul och bra att fler unga finns på toppositioner i partierna. Perspektiv om vad som är viktigt förskjuts på så vis och min förhoppning är att unga personer som Lööf och Fridolin vågar tänka långsiktigt. De ska trots allt leva länge till.

Min bestämda uppfattning är också att det behövs fler kvinnor på dessa platser. Feminister finns av båda könen och en individ som råkar vara kvinna kan inte göra hela skillnaden, det fattar jag också men det sänder signaler.

Vi som befinner oss mitt i politiken dagligen vet hur lätt det är att dras med i det dagsaktuella. Det vi hör på morgonekot sätter dagordningen för resten av dagen och alla (oavsett parti) reagerar snarare än agerar.

Framtida generationer måste kunna leva sina liv utan att vi har utarmat jordens resurser. Det låter kanske som en klyscha men det är ärligt och innerligt menat.

Jag har oftast en diametralt annan åsikt än Annie Lööf i de flesta frågor men med henne som ledare för ett parti i regeringen hoppas jag att hon orkar ta beslut som idag kan kännas obekväma men som är viktiga och riktiga för framtiden.

Inga kommentarer: