torsdag 31 maj 2007

Reflektioner från plenisalen

Jag gjorde några iakttagelser från min plats i plenisalen.

För det första undrar jag hur det kommer sig att stolarna som alla delegater sitter på inte är justerbara? Jag som är aningen kortare än andra sitter med hakan i bordet framför mig. Kan det vara så att i EU ska alla vara likadana? Precis som gurkorna (för att ta en metafor som vi alla vid det här laget vet bara är en myt, men ändå…)

En annan sak som kanske är föga förvånande men ändå värd att nämna är att talartiden på tre minuter konsekvent överskrids med ca en och en halv minut. Dessutom är det mest män som talar och de är naturligtvis överrepresenterade i ESK. Och medelåldern ska jag inte en gå in på…

Lite märkligt är det också att det inte finns trådlöst så att man kan blogga direkt från plenisalen.

Jag undrar hur många som egentligen jobbar med service i den där lokalen. Det finns ett gäng som bara går runt och delar ut tilläggshandlingarna. Två eller tre som plockar in reseersättningslappar och ytterligare ett gäng som jag faktiskt hittills inte lyckats lista ut vad de gör. En sak har dock förändrats under mina år i Bryssel. Nu för tiden kan de flesta av personalen lite engelska.

Det finns många iakttagelser att dela med sig av och det här var några.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Até mais.