måndag 19 januari 2009

Mamma eller politiker?

Den franska justitieministern Rachida Dati födde en dotter - Zohra - den 2 januari. Fadern är okänd. Dati återgick till arbetet fem dagar efter nedkomsten, vilket har givit upphov till en tidvis häftig och emotionell debatt.

Hon har fått kritik från feministiskt håll för att undergräva de franska kvinnornas strävan att säkerställa och utöka föräldraledigheten liksom från mer traditionella - katolska - kretsar därför att hon inte tar moderskapet på allvar.

Jag har inte följt henne tidigare men om du googlar på bilder på henne framkommer en del tveksamma uttryck. Oavsett det undrar jag om hennes agerande endast är personligt eller om det är ett utslag av att vara politiker och kvinna i en mansdominerad värld? Går det att förena föräldraskap med att vara politiker?

3 kommentarer:

Hannah sa...

Visst går det att vara förälder och politiker. Men det är tufft.
Man måste vara noga med att välja. vara medveten om sina val och att de kan kosta.
Risken i ena "diket" är att prioritera arbetet så mycket att du tappar kontakten till dina barn och din familj.
Andra diket är att när du prioriterar dina barn samtidigt blir bortvald för att du gör just detta.

Det är en balansgång, som dock inte bara gäller politiker/föräldrar utan även andra ansvarsfulla jobb och uppdrag.

Villkoren för politikst engagemang och föräldraskap är dock något mycket intressant att disktuera.

Mvh Hannah

Andrine Winther sa...

Jag håller med att det är intressant att diskutera. Jag tror att vi i politiken måste vara bättre på att göra det möjligt att både vara förälder och politiskt aktiv. Bara en sådan sak som när vi lägger våra möten.

För mig funkar det endast för att min man inte engagerar sig i något på sin fritid.

Anonym sa...

Det är tufft att var kvinna, mamma, göra karriär arbeta politisk, i idella organisationer och ha lite fritid med att läsa, mitionera, träffa vänner osv. Men det är tufft.