söndag 25 mars 2012

Är det farligt att vara förtroendevald i en kommun?

Brottsförebyggande rådet, BRÅ, har fått i uppdrag av regeringen att undersöka brottsutsattheten bland oss förtroendevalda politiker på alla nivåer. Vi är cirka 15 000 personer så det är en omfattande undersökning som jag uppmanar alla mina politiska kollegor i alla partier att svara på. Uppdraget ser ut som följer:

  • Brå har fått i uppdrag av regeringen att undersöka brottsutsattheten bland våra förtroendevalda
  • Under 2012 kommer Brå att genomföra en totalundersökning vid namn Politikernas trygghetsundersökning (PTU). Förtroendevalda ledarmöten i riksdag, kommun samt landsting och regionfullmäktige kommer att delta.
  • Uppdraget innefattar att undersöka brott som drabbar förtroendevalda i egenskap av politiker. Även områden som oro för brott och säkerhetsrutiner kommer att ingå.
  • Uppdraget kommer redovisas i slutet av 2012.
Som tur är kunde jag svara nej på många av frågorna men jag har tyvärr många kollegor som är mycket utsatta i sitt uppdrag.

Vi behöver fler kloka medborgare som väljer att engagera sig i politiken, inte färre. Tyvärr gör låååånga, ofta konfliktfyllda, möten med dålig möjlighet att kombinera uppdrag med att vara exempelvis småbarnsförälder att få väljer att ta steget. Det blir inte bättre av att både man själv och ens familj riskerar utsättas för diverse brott.

Trots detta vill jag slå ett slag för demokratiarbete. Ta chansen att engagera dig i till exempel lokalpolitiken. Känslan när du gör skillnad är häftig om det så gäller ett nytillkommet cykelställ, en lekplats eller fler bostäder, och då känns det värt varenda nedlagd minut. Jag lovar!

Här går du med i vårt parti: Bli medlem, sedan hör du av dig till mig oavsett var du bor så ska jag hjälpa dig igång.

1 kommentar:

Fredrik sa...

Jag tillhör ju tyvärr de som råkat ut för brott som förtroendevald. Fick hjulbultarna på min bil lossade i senaste valrörelsen. Det kunde ha slutat mycket illa men som tur var gjorde det inte det. Har inte på något sätt min engagemang utan snarare tvärt om. Men fortfarande är jag nojig när det gäller min bil.