söndag 2 september 2007

Framtiden är idag

Sätter mig ner i soffan nere i Bryssel och slår på tv:n. Jag tror inte att det finns något skönare än att bara slötitta på tv ibland efter en lång dags arbete. Reklam på alla kanaler och jag ser att en film börjar efter pågående reklamavbrott. Slötittandet förvandlas till hyper-aktivt-tvtittande efter att reklaminslag efter reklaminslag visar olika produkter som, enligt deras tycke, gör barn lyckliga och glada. Och vad är det de visar - jo först är det Kellogs choco pops, alltså chokladpuffar som man ska ha i mjölk i tallriken. Till frukost! Nästa reklaminslag börjar med att några små pojkar vaknar efter en natts sömn och de springer glatt upp ur sängen och in i köket. Och vad väntar dem där? Nutella på smörgåsar, alltså choklad- och nötcréme som man brer på mackan. Barnen ler fortfarande glatt och äter sin frukost och mamman står och ler och ser allmänt lycklig ut. Härmed in på nästa inslag. Yoghurt i små portioner. Med massor av socker som tillsats.

Vad är det här för reklam? Klockan är efter 22 och många föräldrar sitter och tittar på tv. Samma reklam visades innan idag. Både föräldrar och barn får ta del av denna reklam. Sockerrik, så kallad mat, som framstås som något hälsosamt och bra och som barnen blir lyckliga av. Men hur lyckliga kommer de att vara om några år då de både kan lida av fetma och av sockersjuka? Jag undrar jag. Jag kräver härmed att alla kanaler, oavsett land, tar sitt ansvar för dem som är vår framtid - barnen.

Inga kommentarer: