söndag 25 november 2007

Folkpartiets övergrepp på demokratin

Jag har lärt mig att man inte ska skriva grejer när man är arg. Det blir bara dumt. Nu har jag väntat ända sedan i onsdags med att skriva det här inlägget, jag är fortfarande arg men gör det ändå.

Jag köper att det finns olika partier och att vi som företräder partierna tycker olika i sakfrågor. Jag vet också att vi som är politiskt engagerade ibland blir så uppjagade i stunden att vi lätt blandar ihop sak och person. Men det är skillnad när en person ger sig på de demokratiska spelreglerna och det var det som hände på Kommunfullmäktige i onsdags.

En ledamot från Folkpartiet fällde ett yttrande som jag blev oerhört förundrad, oroad och förbannad över. Hon sa att vi (KF) kostade 400 kronor i minuten. Det hon gjorde var att hon hotade oppositionen. Hon tycker inte att vi har rätt att yttra oss trots att vi är folkvalda till Värdmö kommuns högsta beslutande organ.

Jag vill vädja till Folkpartiet att starta en studiecirkel i demokratins grundprinciper så att vi slipper sådana övergrepp på demokratin i fortsättningen.

Inga kommentarer: