onsdag 21 november 2007

Fri television

Lyssnade på ett surrealistiskt inslag i morgonens P1. Det var TV4 kommunikationsdirektör Cecilia Giertta som gick till angrepp på SVT:s reklamfilmer om att SVT ägs av oss alla medborgare tillsammans. Hon påstår att detta är skrämselpropaganda som SVT ägnar sig åt och att TV4 är friare eftersom reklamen ger en frihet.

Min uppfattning är att SVT har en särställning och ska ha det. TV4 ägnar sig till stor del åt osmaklig reklam för t.ex leksaker i samband barnprogram och det känns som att de endast visar barnprogram för att få visa reklam och inte tvärtom.

Jag tycker att det är toppen att "mitt" SVT kaxigt går ut och talar om varför de är speciella och varför de står på min sida. De formar sitt programutbud utifrån viktiga, intressanta och aktuella frågor. Inte utifrån vem som vill sälja schampo eller korv till mig.

Sedan måste jag påpeka att jag aldrig varit med om att höra en så dålig och osympatisk kommunikationsdirektör som Cecilia Giertta.

Inga kommentarer: