lördag 9 maj 2009

Stoppa starkölen på barnvänliga McDonalds

Jag gillar McDonalds. Verkligen! Jag har skrivit om det tidigare. McDonalds är ett av få alkoholfria ställen i samhället för barn och unga.

Desto tråkigare då när McDonalds för profitens skull ska börja servera starköl. Jag tycker förstås att det är både osamkligt och dåligt av McDonalds. Jag förstår faktiskt inte hur de tänker. Jag har gått med i en Facebookgrupp som heter 'Stoppa starkölen på barnvänliga McDonalds' och jag uppmanar dig att göra det samma.

Bakgrund
Mc Donalds på Arlanda har fått tillstånd att servera starköl på sin restaurang på Arlanda. Sigtuna kommun sa nej, men kammarrätten har nu gått på McDonalds linje. McDonalds har som policy att låta sina restauranger vara helt alkoholfria, men vill nu göra ett undantag. (?). Men en flygplats som Arlanda präglas till stor del av alkohol - varför kan inte en familjevänlig hamburgerrestaurang fortsätta vara en alkoholfri zon?

Franschicetagaren Roland Edin på McDonalds säger: -Det är bara på flygplatsen med sin utpräglade vuxenmiljö som vi vill serva öl. Men även barnfamiljer tar flyget, och många söker sig just till McDonalds. Att frångå sin policy är ett svek mot barnen, inte minst de 400 000 barn som växer upp med vuxna som har ett riskfyllt drickande. Alkoholkonsumtionen är skyhög, och barnen är de som drabbas värst. I samband med resor och semester upplever många barn just att vuxna dricker för mycket och får sina drömmar grusade - och detta vill nu även McDonalds bidra till.

Gör nåt!
Skriv till mcsvar@se.mcd.com. och kräv att McDonalds ändrar sig, och vågar stå upp på barnens sida. Bjud in fler att gå med i gruppen på Facebook och/eller skriv ett blogginlägg.

Inga kommentarer: