söndag 6 september 2009

Lokalpatrioten i mig blir stolt

Du kanske inte vet det men jag kommer från Skaraborg. Jag växte upp i den lilla orten Vara mitt ute på slätten. Helt obemärkt åker du förbi när du kommer på E20 från Skara och är på väg ner till Göteborg.

Ett tips är att stanna nästa gång. Den lilla kommunen med 16 000 invånare har en hel del att erbjuda och mer ska det bli.

Säga vad man vill om storslagna visioner men jag tycker att det är häftigt att våga satsa för framtiden. I Vara har de mot alla odds byggt ett konserthus. Två exempel på evenemang som sker i närtid är Göteborgs Symfoniker som spelar den 11 septemeber och Sven-Bertil Taube i Rosor & Riddare den 13 september. Det är inte illa för lilla Vara.

Bilden är lånad från Vara Konserthus hemsida.

Och nu gör de det igen!
Vara Horse Arena är det senaste storslagna projektet Vara ger sig på. Så här marknadsförs projektet:

Vara Horse Arena är en angelägenhet för Västra Götalandsregionen, för Vara kommun och för ridsporten och hästnäringen i hela landet.

Förstklassig arena
Sveriges mest hästtäta region är Västra Götalandsregionen. Här bor var femte svensk häst och en stor andel av de utövare som ägnar en stor del av sin dag med och för hästen. Ändå finns ingen större anläggning för sporten inom rimliga avstånd. Vara Horse Arena kommer att ha ett upptagningsområde på cirka 10 mil och därigenom nå en miljon människor och cirka 60 000 hästar.

Nya invånare
Vara kommun har valt att ta strid för sina invånare och Vara Horse Arena är ett av de framtidsprojekt som kommunen hoppas ska generera nya verksamheter samt ett större befolkningsunderlag för en väl fungerande service.Förhoppningen är att hela satsningen kommer att innebära mellan 500 och 1000 nya invånare.För den lokala utvecklingen är Vara Horse Arena även i hög grad ett näringslivsprojekt.Inte bara för de nya verksamheter som etableras på området utan även för den befintliga näringen, inte minst inom lantbruket, väntar nya utkomstmöjligheter.

Idag hade Rapport ett inslag om arenan. Kolla det på SVT Play.

Värmdö
Tänk om Värmdö kunde ha en tiondel av dessa visioner. Hos den politiska majoriteten är det obefintligt dock finns det enskilda individer här som har det. Två av dem är Olof Stenhammar och L-G Nilsson.

Jag saknar min gamla hembygd men de verkar klara sig fint utan mig ;-) Jag stannar på Värmdö och satsar på valvinst så ska vi nog se till att lite visioner förvekligas här på Värmdö!

Inga kommentarer: