lördag 21 november 2009

Smygreklam

Ett av skälen för mig att betala dyrt för disneykanalen varje månad är att den innehåller "snälla" program. Jag vet att treåringen kan titta utan att jag behöver oroa mig för innehållet. Tvärtom- hon lärt sig massor av de fantastiskt kvalitativa och interaktiva barnprogrammen.

Igår när vi gick hem från dagis sa hon "vi går adadio" när vi gick i den långa sega backen. Men vad betyder allegro då, frågade jag. Det är när vi går snabbt, sa Elsa. Små Einsteins är ett av programmen som blandar klassiska musikstycken med konstnärer och konstverk. Fyra barn löser uppdrag och på så sätt lär sig Elsa musiktermer med mer. Fascinerande!

Smygreklam
Men nu har det helt plötsligt smugit sig in reklam. Ett exempel är tjejen som sjunger ledmotivet till filmen Tingeling. Reklamen växlar mellan bilder på henne och scener från filmen. Gissa vad Elsa vill ha i julklapp!

Nästa steg
Det kan tyckas oskyldigt men vad är nästa steg? Danonino gör reklam för sin yoggi med en massa E-nummer i, H&M eller nåt annat klädföretag gör en klädkollektion med Tingelingkläder, alkoholindustrin klampar in i barnprogramsvärlden med någon slags chokladsaft i en flaska som är ytterst lik Dumle som i sin tur gör reklam för en tonårsvariant i en den andra disneykanalen (den för lite äldre barn) som har en viss smakessens av alkohol så att steget sedan inte är långt för tonåringen att köpa alkoläsk eller Dumleshot.

Avtalsbrott
Jag är besviken på Disneykanalen som inte ens informerat mig som kund om att de genomfört en förändring. Jag dristar mig till att kalla det avtalsbrott. Jag ingick avtalet i förvissning om att ingen reklam sändes. Nu ser det annorlunda ut. Min uppmaning till Disneykanalen är att tänka om.

Inga kommentarer: