söndag 13 juni 2010

Tankar kring nationaldagen

www.fotoakuten.se

Förra lördagen firades Sveriges nationaldag. Jag lade tiden på att städa, rensa, packa och dona här hemma. I veckan som gått har jag funderat på varför jag valde att inte fira nationaldagen. Efter en veckas tankemöda har jag kommit fram till att nationen, för mitt vidkommande, inte är det jag vill fira.

Anledningen till att jag älskar Sverige är att vi har en samhällsmodell som vi byggt upp under de senaste 100 åren som har gjort Sverige till ett av världens främsta länder. En samhällsmodell där framgång ska gälla alla, inte bara några få, och där solidaritet med dem som har det svårare än jag står högt på dagordningen -det är något att fira!

Mångfalden som bidrar till att Sverige utvecklas till ett bättre land att leva i är inte den vi i första hand tänker på när vi viftar med svenska flaggor på Skansen.

Självklart blir nationaldagen vad vi gör den till och jag kan säkert påverka den i en annan riktning. Men i år var mitt engagemang lågt. Jag hoppas att det är fler med mig som har lust att lägga in andra/nya värderingar i flaggviftandet nästa år. Sverige är trots allt fantastiskt!

Inga kommentarer: