tisdag 6 juli 2010

Facebook-debatt om politik

Igår och idag har det förts en låååång debatt om politik på min Facebook. Det är kul att så många engagerar sig.

Det jag har svårt att acceptera, och som också var anledningen till att jag skrev statusen, är att det just nu handlar väldigt lite om politikens innehåll. 26 socialdemokratiska distriktsordförande skrev i helgen en debattartikel i DN med rubriken "Stoppa hatkampanjen mot Mona Sahlin" på förekommen anledning.

Och när jag läser debatten på Facebook så blir det så tydligt att det är just personfixering det handlar om. Vilket samhälle vi vill ha i framtiden, om det ska finnas tillräckligt många och väl utbildade lärare i skolan eller om jag får vård när jag råkat ut för en olycka verkar mindre viktigt.

Jag vill ha ett Sverige och Värmdö där framgång gäller alla. Jag vägrar ställa gammal mot ung, kvinnor mot män, den som har jobb mot den som inte har, sjuk mot frisk och så vidare. Det är inte värdigt ett modernt land.

Min övertygelse är att Värmdö kan bättre. Därför ställer jag upp i kommunvalet för Socialdemokraterna. Samarbete är nyckeln till ett effektivt och utvecklande styre av vår underbara kommun.

Låt det handla om ideologi och innehåll i politiken. Vi har hur många bra förslag som helst. Här är 100 av dem>>

Den 19 september avgör du!

Inga kommentarer: