fredag 24 september 2010

Ömma tår

Det har blivit mycket partipolitik på sistone. Det går liksom inte att undgå. Valresultatet i riket och i Värmdö är något jag ska återkomma till när rösträkningen är klar men till dess vill jag blogga om ett annat av mina favoritämnen -alkoholkultur.

På Facebook gör företag reklam och idag bjöd ett alkoholföretag in till ett event. Eventet går ut på att för varje öl du köper får du en tapas. Jag svarade att jag inte kommer att delta och lämnade också en kommentar om att jag tycker att det är provocerande med deras reklam. Ett skäl är t.ex att unga inte kan värja sig mot reklamen.

Det rasade in kommentarer i stil med att jag är pretto, att det är min kommentar som är provocerande och andra vuxna kommentarer som; vilka jävla puckon det finns.

Analysen är enkel. Att ifrågasätta alkoholreklam och alkoholkulturen ses som något konstigt och udda. Varför? Jo, därför att jag ifrågasätter folks sätt att vara och det är obehagligt samtidigt som de flesta vet att alkoholkonsumtion inte är bra.

Jag kommer fortsätta att ta varje tillfälle att ifrågasätta alkoholkulturen. På UNF-tiden hade vi en slogan som håller än idag: Skit i traditionerna! Bara för att vi har gjort något länge betyder det inte att det är rätt.

Inga kommentarer: