lördag 20 oktober 2012

Kan nåt så hårt som en budget vara mjukt?


Jag sitter i min favoritfåtölj med en varm filt, en kopp kaffe på bordet bredvid mig och med utsikt över trädgården. Hösten är här med besked. Kvällarna blir mörkare, det snöar löv från träden och regnet öser ner.

Höst innebär för mig budgettider. Jag har världens bästa jobb där jag är stolt över att vara en liten del i arbetet med att ta fram en socialdemokratisk ekonomisk politik som leder till utveckling. Vi har lagt en mycket bra, genomarbetad och framtidsinriktad budget för fler jobb för Sverige.

Här i Värmdö har vi lagt en seriös budget med fokus på skolan. Det är enkelt att förstå att vi inte är populister. Barn röstar inte utan vår övertygelse är att en bra skola lägger grunden för fler och bättre jobb, högre tillväxt och därmed välstånd och till sist skolar vi demokratiska medborgare som gör vår värld bättre. Högtravande kan tyckas men det är min fasta övertygelse.

Läs gärna båda dessa budgetförslag (som jag länkat till i texten). De ger en god inblick i hur vi socialdemokrater tänker om kunskap, jobben och framtiden.

Även i IOGT-NTO är vi inne i budgetarbetet men det ser förstås lite annorlunda ut. Dock strävar det mot samma mål -att göra världen bättre.

Samtidigt brinner det i delar av Europa. Euroländernas situation är minst sagt svår och det drabbar i slutändan den vanliga spanjoren på gatan, italienaren som säljer cappucino på ett café i Verona och den Grekiska läraren. Alla drabbas de av en högerstyrd politik som sätter allt annat än människan i centrum.

Det är två år kvar till valen, i kommunen, till riksdagen och till Europaparlamentet men det är redan nu dags att agera. Läs på! Engagera dig! Bli medlem!


Inga kommentarer: