torsdag 25 oktober 2012

Kolla in Värmdö-politiken på webben

Nyss hemkommen från kvällens kommunfullmäktigemöte konstaterar jag att det finns en del Värmdö som kommer och lyssnar en stund. En del återkommer, andra kommer en enstaka gång när det är en specifik fråga som diskuteras. Oavsett vad skälet är så är det jätteroligt när folk dyker upp.

Jag är väl medveten om att det är ganska tråkiga möten med mycket internt politikersnack som ibland är rent mumbojumbo och ibland bara svårgenomträngligt. Skulle fler Värmdöbor komma är jag övertygad om att vi politiker skulle bli bättre i debatterna. Vi skulle anstränga oss mer för att vara tydliga, transparenta och prata så att "vanligt folk" förstår.



Med det sagt vill jag ändå uppmana dig att komma och lyssna. Det låter kanske som att det är helt obegripligt men så är det inte. Det finns många intressanta och viktiga frågor som har direkt betydelse för kvaliteten i skolan eller om det blir en cykelväg till Kopparmora eller inte. Så kom en stund nån gång. Och jag är mycket stolt över alla duktiga och engagerade ledamöter vi socialdemokrater har i Värmdö! I klippet ovan argumenterar min briljanta kollega Annika Andersson Ribbing om varför vi vill ha ett framtidsfokus för hela Munkmora.

För föräldrar som ska lägga barn eller vara på barnens aktiviteter är det inte lätt att klämma in ett besök i Gustavsbergsteatern. Inte heller för alla som jobbar långa dagar i stan och trötta kommer tillbaka till ön. För den som jobbar kväll på exempelvis Djuröhemmet är det också helt uteslutet och kan även vara för den som ska upp tidigt och jobba i fabriken.

Det finns tusen skäl till att det är oprioriterat eller omöjligt att komma och det har jag full respekt för. Vill du ändå få en inblick i vad vi folkvalda håller på med så finns några alternativ på webben. Sök på värmdö kommunfullmäktige youtube på google (och tryck på länken flera) så får du upp ett antal videoklipp.

Politiken är ju också större än kommunfullmäktige. Den hetaste och mest omdebatterade -och troligtvis sämst skötta- frågan är skolan. Föreningen för direktdemokrati har lagt ut debatten om nedläggning av skolor på sin sajt. Titta gärna (även om ljudet är lite skralt).

Inga kommentarer: