onsdag 25 juni 2008

Nya lobbyister

Titta på inslaget via SVT Play (scrolla till minut 8.50)



Rapport 19.30 hade idag ett intressant inslag om nya lobbyister. Det är tankesmedjor som tar över politiken och får stort genomslag i media. De flesta drivs som stiftelser och ideella föreningar (enligt mig luktar det företag om många). De påverkar lagar genom att till exempel driva rättsfall.

Centrum för rättvisa och stiftelsen Den nya välfärden exemplifieras i inslaget. Inga tankesmedjor som jag hört talas om så mycket men i granskningen kommer det fram att de finns mer på nyhetsplats än Timbro.

Jag tillhör (eller rättare sagt tillhörde -jag finns ju på andra sidan nu) uppenbarligen de gamla lobbyisterna som tror på möten och diskussion med politiker där det finns utrymme att bryta idéer och tankar med varandra för att utforma och påverka politiken.

De nya lobbyisterna gör det som jag tycker mycket illa om nämligen hoppar över det politiska ledet och låter domstolar avgöra frågor för att nå politiska syften. Detta är mycket vanligt i USA och det märks att de är influerade av detta.

Jag är också mycket kritisk till att vi inom EU har hamnat i samma fälla. EG-domtolen avgör politiska frågeställningar. Detta är något som jag vill vara med och förändra.

Inga kommentarer: