lördag 23 augusti 2008

Läkare utan rock

Det är något speciellt med yrkesroller och hur vi identifierar oss med yrken och de attribut som hör till. Vissa kan jag ha förståelse för som t.ex. polisuniform eller militärkläder som är utformade för att hjälpa till att skydda eller underlätta för den som arbetar. Men läkarrocken är uppenbarligen någonting som en läkare i Blekinge inte kan vara utan. Jag har inga höga tankar om läkares sätt att se på sig själva som allsmäktiga men den här killen tar priset. Läs artikeln i Dagens Medicin.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig! Han tar verkligen priset. "Kvinnorock"! "Fin i matsalen"! Oj, oj, oj...

MWinther sa...

Tja, jag tyckte han hade konkreta anledningar som var relevanta. Jag skulle inte heller vilja ha en vänsterknäppt rock med för små fickor. Dessutom var det ju personen som intervjuade som kom med gliringen om att synas i matsalen.

Nädu, jag håller med om att det finns fler än en läkare som har åsikter man höjer på ögonbrynen över, men i det här fallet har jag full förståelse för Dr. Örn!