måndag 17 november 2008

Slutförvar av kärnbränsle

I fredags var jag på besök på SKB i Forsmark. SKB står för Svensk Kärnbränslehantering. Det gäller att inte blanda ihop korten när man pratar om kärnkraft som företeelse, dvs kärnkraft som energikälla, och förvaret av de restprodukter som blir av den. Vi tittade på det senare.

Det har varit en lång process som startade samma år som jag föddes, 1977. Man har provborrat i berg i hela vårt avlånga land för att nu vara nere på två orter som kan vara intressanta att använda som plats för slutförvar av använt kärnbränsle. Det är Forsmark och Oskarshamn. Det är bergets säkerhet som slutligen avgör var det blir. I juni nästa år kommer ett besked. För de båda orterna handlar det naturligtvis om arbetstillfällen.

För mig handlar det om att vi måste ta hand om det avfall som vi gett upphov till. Det ska vara säkert i 100 000 år. Det är trots allt radioaktivt avfall vi pratar om. Det är absolut inte rättfärdigt att skicka iväg avfallet till något fattigt land någon annan stans utan vi måste garantera säkerheten för kommande generationer.

Det finns fortfarande ingen som övertygat mig om kärnkraftens förträfflighet men om vikten att ta hand om avfallet i Forsmark eller Oskarshamn där är jag med!

Bilden är tagen av Lasse Modin och jag hoppas att jag får låna den.

Inga kommentarer: