lördag 18 juli 2009

H1N1

På allas läppar just nu finns två saker; vädret och svininfluensan.

Idag sköljde ett regnoväder över oss. Det känns overkligt att det var så sent som igår vi satt på stranden hela dagen. Vädret är något som alla pratar om och som är en perfekt öppningsreplik när man träffar nya människor. -Vilket härligt väder vi har! Eller... -Det var hemskt vad det regnade i natt! Det finns alltid något att säga om vädret.

Det andra samtalsämnet är H1N1. Du vet, svininfluensan. Är det verkligen möjligt att denna influensa som visserligen är en pandemi förtjänar krigsrubriker i media dag efter dag? Ja, jag vet att många kan bli sjuka samtidigt! Men ändå?

Myndigheter ska ha en influensaplan. Ekot har en samlingssida för svininfluensan och WHO är oroliga för spridningstakten. Behöver vi medborgare frukta influensan? Är det den vi ska prata om med de vi träffar på stranden istället för vädret? Ska jag ta Elsa med mig och sätta upp ett tält utanför vårdcentralen så att vi säkert får vaccin först?

Du överdriver Andrine, säger någon. Gud vad du är raljant, säger någon annan. Men jag vet faktiskt inte vad jag ska tro. Är det dags för en masshysteri eller ska vi sitta stilla i båten?

Inga kommentarer: