söndag 11 april 2010

Skolan - viktigaste frågan!


Det är mycket som rör sig på Värmdö just nu. Skolan är enligt min mening den viktigaste frågan. Det gäller allt från de usla resultaten i betygsutredningen via ohållbara trafiklösningar vid våra skolor till ett generellt kunskaps- och kvalitetslyft.

Vi antar utmaningen
Det är utmaningar som jag är beredd att ta och som Socialdemokraterna är beredda att jobba med. Skolan behöver dessutom en bred samsyn över blockgränserna.

Engagemang
Att det finns ett stort engagemang bland föräldrar, elever, lärare och rektorer märks både i lokaltidningen, på Facebook och bland de som kontaktar oss.

- Finns det hopp för Värmdös skolor?, skriver Marcus Schaefer i NVP (OBS! Missa inte alla kommentarer!)
- Våra ungar förtjänar en värdigare dialog, skriver Morgan Ågren i NVP

- Barnens skola är en nystartad Facebookgrupp där oroliga föräldrar kräver att vi agerar kraftigt för en bättre skola på Värmdö.
- Rädda Brunns skola är en Facebookgrupp som funnits ett tag men är lika viktig nu som då.

Missa inte
Annika Andersson Ribbings, (S), debattartikel Värmdöbarn förtjänar bättre i NVP.

Ledarskap
Det är som sagt ingen tvekan om att handlingskraft behövs. Valet står mellan ett ledarskap som står bredvid och tittar på och ett som orkar kavla upp ärmarna och vågar ta ett grepp om skolans utveckling. Du väljer. 19 september.

6 kommentarer:

En Dolk som Spetsar frågorna sa...

Hej Andrine,
det är ingen tvekan om att Du har rätt i Din analys av skolan och dess problem. Vad som behövs är ett starkt och kompetent ledarskap, dock för mig är det svårt att gradera prioriteringarna i våra gemensamma frågor.
Allas våra gemensamma frågor är för mig oerhört viktiga, det gäller såväl äldre- som barnomsorg likväl som plan och byggfrågor.
Falerar det på ett håll, faller det andra också.
Jan Dolk

Per Östberg sa...

Ja hur jag väljer den 19 september är inga problem. Men hjälper det? Nu bor jag ju inte jag på Värmdö, men jag tror att socialdemokraterna i hela landet har vissa problem med skolan. Först och främst har ju folkpartiet gjort skolan till SIN fråga vilket innebär att i debatter har de ett psykologiskt övertag. Vidare kommer folkpartiet, och nu senast hela alliansen med förslag som kvalitetssäkring, större krav på lärare och elever och bättre utbildning för lärarna (som inte alls är samma sak som bättre lärare). Och det är ju ganska lätt att som engagerad förälder med barn i skolan, jubla över sådana förslag. Dessutom, och tyvärr måste jag säga, hejas dessa förslag på från lärarfacken, som tillika stenhårt driver linjen att alla lärare ska vara behöriga. (Personligen vill jag att lärarna ska vara kompetenta.)

Så hur kommer socialdemokraterna in i matchen? Och vad vill dom? (Jag är inte påläst, jag vet. Beklagar) Jag tror i alla fall att dom har stora problem att plocka väljare på sin skolpolitik. Men egentligen borde det inte vara så svårt, eftersom jag är fullständigt övertygad om att folkpartiets idéer om hur man skapar en bättre skola, inte leder åt rätt håll. Jag tror bl a på mindre klasser, mer resurser, bättre skolmåltider och högre löner till lärarna. Helt enkelt sånt som kostar pengar och följdaktligen inte är förenligt med skattesänkningar, vilket tyvärr gör förslagen politiskt lite svårhanterliga.

Så återigen; hur kommer socialdemokraterna in i matchen? Det kanske är möjligt på lokalplanet, eftersom man där kan driva sakfrågor som faktiskt kan ge ett bra övertag, men på riksplanet känns matchen svår att vinna. Eller???? (Man kanske borde engagera sig politiskt igen, det var ett tag sedan.)

Andrine Winther sa...

Jan och Per,

När det gäller skolan så tror jag att det finns två nycklar till hur vi kan utveckla den.

1. Det handlar som Jan säger om ett ledarskap. Politiken, tillsammans med alla aktörer i och runt skolan, måste våga ta greppet om utvecklingen.

2. Det handlar om hjärta. Föräldern som har ett barn i skolan, eleven som är på sista året i grundskolan, politikern, personen som promenerar förbi skolgården varje förmiddag, rektorn och så vidare. Alla som har ett engagemang kan enligt min mening vara med och utveckla skolan till det bättre.

Per Lejoneke sa...

Ok Andrine!
Men vad tänker du krasst göra i denna fråga!
Maria Ljungkvist kom i veckan med ett förslag till hur kommunen kan komma tillrätta med skolfrågan.
Hur ser du på den?
Hur kommer socialdemokratera verka för en förtroendeingivande lösning idag och framåt?

Om du saknar förslage så finns den på www.barnensskola.se/Fakta.html

Ha en goo kväll!

Per Lejoneke
\en av föräldrarna

Andrine Winther sa...

Hej Per,

Först vill jag tacka dig för att du engagerar dig i denna viktiga fråga.

Jag är beredd att anta utmaningen och utveckla skolan i Värmdö. Det handlar om att våga ta ansvar.

Jag vill ha en skola som sätter kunskap och lärande främst. För detta krävs lika förutsättningar med tydliga mål, styrning och ett bra klimat för lärande och trivsel.

Vi har ett tydligt vägval i höst. En fortsatt passivitet där barnen får betala priset eller en modern kunskapsskola med ett tydligt politiskt ansvarstagande.

Jag hoppas på många Värmdöbors stöd för detta!

Per Lejoneke sa...

Alliansens pressrelease i måndags gjorde ditt jobb genast enklare(om än knappast enkelt).

Att med 10 års misskötsel ge proVärmdö och rektorerna sitt fulla förtroende är ett slag i ansiktet på kommunens 11 000 röstberättiga
föräldrar med barn i grundskolan.
När vissa rektorer bortförklarar betygsutvärderingarna, skyller på barnens tillkortakommanden("barn från skärgården behöver mer tid än högpresterande elever från stan"- rektorn på Djurö Skola) och på att gymnasiet ställer för hårda krav...då har man INTE föräldrarnas förtroende.

Vi är oroliga för våra barns framtid!

\Per Lejoneke

Underlagen till detta finns på www.barnensskola.se/Fakta.html