fredag 29 juli 2011

Glittervingsakademin


Så här mitt i sommaren snubblade vi med lite hjälp av mormor och morfar över en perfekt bok till min dotter på fem och ett halvt år. Hon har inte riktigt velat släppa taget om bilderböcker som Pettson och Findus, Babar och Mamma Mu. På semestern fanns det bara en sådan bok och när vi hade läst den så många kvällar att hon kunde den utantill var det dags att skaffa en ny och det var då Glittervingsakademin kom in i våra liv.

Boken kom i år och än så länge är vi bara i första boken av fem men jag är redan förtjust. Den handlar om en fe-flicka som börjar skolan och eftersom E också gör det efter sommaren så passar det bra. Flickan bor på internat där hon träffar nya vänner och de hamnar i spännande äventyr, jag får känslan av att detta är ett slags förstadie till Harry Potter.

Om Flora, Kajsa, Mariella och de andra Glittervingsakademin blir en stor del av vår kvällsnattning framöver återstår att se men än så länge känns det bra.

Här ser du att en bok utan bilder redan inspirerar. Det var ju precis det jag var ute efter :-)

Inga kommentarer: