fredag 27 januari 2012

Idag valdes Stefan Lövfen -och jag var där

Jag är medlem i ett fantastiskt parti! Jag är stolt socialdemokrat! Jag är glad att jag fick vara med när Stefan Löfven valdes till ny partiordförande! Därav denna bild. Jag hade kunnat använda vilket stylad pressbild som helst men den här är tagen av mig på plats :-)

Det har inte varit lätt att vara stolt socialdemokrat den senaste tiden. Dock är jag alltid socialdemokrat inte bara i själ och hjärta utan även i ord och handling. Därför känns det bra att vi nu kan få arbetsro och skapa framtidstro för medborgarna med sikte på att utveckla Sverige.

Talet kan jag inte återge med rättvisa men läs det gärna själv för att bilda dig en uppfattning. Jag gillar särskilt följande avsnitt:

Jag är en övertygad feminist – punkt slut.

Jag är det för att det är lika starkt som jämlikhetstanken. Det går inte att separera det och säga att man är för människors lika värde, och sen inte tro på jämställdhet mellan kvinnor och män. Det sitter i hela kroppen, och jag tänker slåss för ökad jämställdhet och kvinnors frihet.

Jag tänker slåss mot diskriminering hur den än visar sig. Därför att socialdemokratins Sverige är ett Sverige för alla. För vem du än är så tänker vi Socialdemokrater stå upp för dina möjligheter.

Vi vet nämligen att din frihet och dina möjligheter är också förutsättningen för min.

Det är därför vi är så engagerade, det är därför vi gnetar på. Det är detta som förenar och driver oss socialdemokrater – i Sverige och i hela världen.


Jag gillar också:

I mitt jobb som internationell sekreterare och mina andra uppdrag inom IF Metall har jag rest mycket i världen. Jag har fått förmånen att möta många människor, och uppleva vitt skilda kulturer. Jag vet att världen har många problem att ta sig fram, men jag också att världen har oändliga möjligheter att utveckla.

Socialdemokratins värderingar och visioner är universella. Människors drömmar om frihet känner inga nationsgränser.

Det är därför socialdemokratin också är internationell.

Därför vänder vi oss naturligt ut i världen och samverkar med andra progressiva krafter.

Utifrån vår solidaritet med människor i andra länder, och vår insikt om att många av dagens problem är globala, kan inte Sverige ducka i internationella sammanhang.

Sverige ska ta sitt ansvar i EU, i FN och i andra internationella organ.

Sveriges röst ska höras - för alla människors lika värde och för demokrati.

Svensk socialdemokrati kommer därför utveckla vår europeiska politik – vår globala politik. Vi kommer några år framöver se till att utveckla vår europapolitik så att människor återigen tror på möjligheten om fler jobb, en trygg ekonomi och en bättre miljö.

Så sammanfattningsvis: Nu kör vi!

Inga kommentarer: