Det är tydligt att kampanjen redan är ett väloljat maskineri men det finns orosmoln och ett av dem kallas Super PAC (political action committee). Tidningen Fokus har en talande artikel om detta som har rubriken Superstålarna. Enkelt kan man säga att en Super PAC är en fristående grupp som får kampanja för i princip vad som helst (inklusive en viss presidentkandidat) och saknar de restriktioner kring finansiering som ordinarie presidentkampanjer omfattas av.
I presidentkampanjen 2008 när Obama vann lyckades han samla in små kampanjbidrag från väldigt många människor vilket gav stor utväxling. Vad som händer i årets kampanj när några få kan ge mycket stora summor till enskilda kandidater återstår att se men nog är det så att dessa Super PAC:s sätter reglerna ur spel.
Dock handlar kampanjerna om mer än pengar och ett modernt vapen som Obama har är tekniken. Det sägs att det här blir den första smartphone-kampanjen. Individuella väljarkontakter snarare än hushållskontakter öppnar oanade möjligheter.
Det finns mycket spännande att säga om USA-valet och Obama-kampanjens fascinerande sätt att organisera sig. Läs Primes spaning så får du en bra inblick.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar