torsdag 14 juni 2007

Paneldiskussionen

Det är alltid en upplevelse att delta i internationella konferenser. Speciellt om man tittar på vilka det är som deltar. I den panel om fem personer som skulle summera konferensen idag var det tre män som alla är forskare och har doktorerat. Utöver det var det en kvinna som också är forskare och har doktorerat och så jag (redan där i ett underläge). Utav dessa pratar 3-4 engelska flytande och/eller dagligen och så jag (ett underläge till). Alla är 50+ (typ, utom jag). När vi träffades 10 minuter innan vi skulle börja hade samtliga (utom jag) förberett ett tal på 20 minuter, då höll jag på att dåna. När moderatorn presenterade oss så talade han om vad alla heter, vilken titel de har och var de jobbar någonstans (jag vet att det blir tjatigt; utom jag). När han introducerade mig sa han Andrine representing young people fast att jag blivit tillfrågad utifrån att jag jobbar med Europeisk alkoholpolitik. Och så fortsatte det...

Vad lär vi oss av detta?

För det första ska vi tänka ett varv till när vi väljer vem som ska moderera den här typen av diskussioner. För det andra måste konferenser av det här slaget vara möjliga att delta i även om du inte är forskare eller inte har hunnit doktorera än. För det tredje måste synen på unga och kvinnor förändras i allmänhet och inom vår bransch i synnerhet. Det måste bli ett slut på det manliga ryggdunkandet!

Jag försöker dock se det positivt. Det är första gången, mig veterligen, som en ung kvinna blivit tillfrågad att sitta i panelen. Jag hoppas att jag gjorde så bra ifrån mig att jag berett möjlighet för fler att bli tillfrågade.

1 kommentar:

Anonym sa...

Reagerade på precis samma sak. Ruskigt dålig känsla från moderatorns sida.