lördag 27 februari 2010

Skiträdd men stolt

www.fotoakuten.se

Som många av er vet är min astma inte leka med. Här om dagen var jag på lunchrestaurang och tog en mindre tugga av maten som direkt gjorde att halsen svullnade ihop och började klia. Tidigare har detta de flesta gånger lett till ilfart med ambulans och två dagar på sjukhus.

Övning ger färdighet
Den här gången hade jag stöd av min goda vän Annika och nya mediciner. Så fort jag kände att det höll på att gå åt pipan plockade jag fram min adrenalinspruta. Jag har gått på kurs i att ta den själv men har aldrig gjort det i skarp läge -nu var det dags. Det gick jättebra! Det var en oerhörd lättnad över att inte tappa medvetandet och att själv kunna "rädda" mig.

Säkrare framöver
Jag känner ständig oro när jag är ute bland folk eller på restaurang för att något ska hända men den här incidenten har stärkt mig. Jag kommer att klara det även framöver och jag kommer dessutom att bli ännu bättre på att inte bli rädd, uppjagad eller chockad. Det känns skönt att veta.

Inga kommentarer: