fredag 12 februari 2010

Sverige behöver mindre alkohol -inte mer

www.fotoakuten.se

"Alkoholproblem är ett vuxenproblem som kan lösas genom politiska åtgärder." Det skriver IOGT-NTO i sitt valmanifest som förbundsstyrelsen antagit idag.

Anna Carlstedt rapporterar på sin blogg Anna har ordet.

Det räcker nu
IOGT-NTO menar att det räcker nu. Sverige behöver inte fler krogar som har öppet längre. Vi behöver inte mer alkoholreklam eller införsel av alkohol. Istället behöver vi:

- Fler alkoholfria miljöer
- Stopp för alkoholreklam och sponsring
- Sänkt totalkonsumtion av alkohol
- Ingen försäljning av alkohol i gårdsbutikerna

Jag håller med
Medan resten av Europa minskar sin konsumtion och tar många stora steg, för att inte säga kliv, mot en mer folkhälsovänlig politik gör Sverige tvärtom. Om den nya alkohollagen går igenom i det skick den är nu kommer det att leda till tusentals fler serveringstillstånd vilket innebär mer alkovåld.

Min tidigare uppmaning gäller fortfarande: ta kontakt med din riksdagsledamot och tala om hur förslaget kan bli mycket bättre.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Försäljning av alkohol i gårdsbutiker om man med det menar lokala småproducenter ser jag inte som ett stort problem. Tror nog det skulle kunna fungera bra. Dessutom så kan jag se fördelar med slopat monopol och försäljning av alkohol på ICA och COOP. Däremot så får det mig att tänka på en äldre man som bor närheten av mig. Varje dag måndag till fredag så tog han bussen ner till Bålsta. Lördag och Söndag så stannade han hemma. En dag så ändrades hans hans resmönster och han började åka till Bålsta Måndag till Lördag. Skillnaden är att Systembolaget i Bålsta numera har Lördagsöppet.
Personligen är jag beredd att leva med begränsningar tillgången av alkohol för att minska missbruket. Låt vara att det inte är en speciellt stor uppoffring med tanke på hur sällan jag dricker.
Min poäng är bara att regler behövs aldrig för de som sköter sig. De behövs för de som inte klarar av att sköta sig.

Dessutom så tycker jag att Boxviner är ett otyg och det av flera skäl.

Andrine Winther sa...

Ja, Fredrik. Problemet är att vi är många precis som av passiv rökning, drabbas. Du kan bli påkörd av någon som är rattonykter, nedslagen av någon som druckit när du lämnar krogen eller vara ett barn som har en eller till och med två föräldrar som sabbar hela din uppväxt för att den/de dricker för mycket. Med andra ord är det ett problem för hela samhället.