måndag 5 september 2011

Livslångt lärande

Den svenska modellen är ett begrepp som jag, fackligt aktiva, socialdemokrater men även Anders Borg och andra borgare slänger sig med då och då. Men vad är egentligen den svenska modellen? Hur har den växt fram under hundra år och vilka utmaningar står den inför?

Frågor som dessa har jag förmånen att fundera över då jag i jobbet går en kurs som ges av Uppsala universitet och hålls på Bommersvik.

Det är grymt nyttigt att ibland ta ett steg tillbaka och se på självklarheter med andra ögon. Att få diskutera, vrida och vända på ett begrepp eller fenomen är lyx. Kursdeltagarna är en blandning av politiska sekreterare, fackligt aktiva och partiaktiva på olika nivåer. Det är också ganska bra geografisk spridning, jämn könsfördelning och okej mångfald.

Vi har några träffar kvar och vi ska även prestera en uppsats. Med föreläsare och handledare som Anders L Johansson, tidigare chef på AMS och professor i ekonomisk historia, och Eskil Ekstedt, professor i ekonomisk historia, blir det inga problem.

Det är viktigt att fylla på ibland. I mitt jobb är det lätt hänt att man springer på alla bollar som är aktuella just nu och glömmer bort att tänka långsiktigt. Jag är helt övertygad om att det krävs att man förstår historien för att kunna tänka nytt och annorlunda. Det är kursen till för!

Inga kommentarer: