lördag 20 februari 2010

Kaos

Vecka 7, som för mig som Skaraborgare är synonymt med sportlov, har kantats av kaos av olika slag.


Tågkaoset
Det har varit eländigt för pendlarna i Mälardalen den här vintern. Inställda tåg och förseningar är vardag. Informationen är under all kritik och det skapar en massa negativ energi och oro. Många av pendlingshjältarna är småbarnsföräldrar som fått stå ut med att komma sent till jobbet, stressa för att hinna hem och hämta på dagis. Arbetspendlingen måste funka för att arbetsmarknaden ska vara dynamisk. Det leder till tillväxt.

Trafikutskottet i riksdagen hade kallat SJ, Banverket, Tågkompaniet, SEKO och branschföreningen Tågoperatörerna till sig för en utfrågning om trafikstörningarna. Så snart länken till webbsändningen funkar ska jag lägga ut den.

Snökaoset
Snön ger sig inte. Inte bara tågresenärerna drabbas av snön. Tak rasar in på byggnader, ständiga trafikolyckor och folk blir insnöade. I Vänersborg har taket rasat in på den nya arenan som invigdes för något halvår sedan och i Jönköping har man stängt delar av det stora köpcentrumet A6 på grund av rasrisk. Rapport från Sveriges Radio Väst och från SR. Sportlovsfirare åker till och från fjällen vilket skapar långa köer i trafiken och trafikläget är "akut" enligt Vägverket.

Kaoset i världspolitiken
Ukrainas premiärminister Julia Tymosjenko drar tillbaka sitt överklagande över utfallet av valet för ett par veckor sedan. Nu är det alltså Janukovytj som tillträder som president i slutet av februari.

Den nederländska regeringen sprack i går efter stark oenighet om den militära insatsen i Afghanistan.

Och så har vi förstås Grekland, och till viss del Spaniens, ekonomiska kärva läge -minst sagt. Frågan är om Eurokompisarna och/eller EU-kompisarna kommer att hjälpa till. Enligt SVT och DN kan hjälp vara på väg.

2 kommentarer:

Nicklas sa...

I hela Västra Götaland ställdes ALL kollektivtrafik in under lördagen.
På E45 mellan Brålanda och Mellerud var det kolonnkörning, sådan man normalt gör i norska fjällen.
Tåget från Göteborg till Oslo är också inställt. Järnvägen är inte ens plogad.


Det finns flera anledningar varför samhället nästan kollapsar för lite mer snö än vanligt.
SJ har inte längre helhetsansvaret över tåginfrastrukturen. SJ har idag inte någon personal "extra" att sätta in vid behov.
Vägverket har samma problem.
Försvaret är nedlagt, vilket gör att det inte finns tusentals värnpliktiga att skicka ut att skotta. Förr fanns snöröjningsutrustning för en mindre stad på varje krigsflygbas och folk som kunde använda den. Snöslungor så stora att de tog en normal landsväg i två drag och plogar som var enorma.
Det fanns också enorma mängder fordon som kunde ta sig fram i oländig terräng. Nu finns bara de som räddningstjänsten fått avlagda av försvaret.
I Lidköping åker hemtjänsten bandvagn, även inne i stan.

Apropå det tåg som stod still i tio timmar. Det är klass 2-varning, Västtrafik kör inte alls och ändå kliver folk på tåget... utan att ha bunkrat upp i förväg.
Med SJ får man alltid ta med extra vatten, mat, belysning och underhållning. Nu är det ingen som skrattar åt de som har ryggsäcken full med braohagrejor.

Andrine Winther sa...

Infrastrukturen är som du säger väldigt sårbar. Det gäller i stor utsträckning spårbunden trafik. Nu verkar även den ansvariga ministern ha vaknat och ska träffa SJ. Inte en dag för tidigt. Det blir spännande att se vad som kommer ut av den diskussionen.