fredag 27 maj 2011

Jag är föreslagen till IOGT-NTO:s förbundsstyrelse

Världens bästa ideella organisation, enligt mig, är IOGT-NTO! IOGT-NTO är en välkänd och respekterad nykterhetsorganisation vars alkoholpolitiska arbete ofta ger genomslag både i opinionen och politiken.


I slutet av juni har IOGT-NTO-rörelsen sina kongresser i Åre och då ska ny förbundsstyrelse väljas. Idag har valberedningen släppt sitt förslag och där finns jag med. Jag är både glad och stolt över att föreslås ingå i förbundsstyrelsen. IOGT-NTO:s verksamhet är oerhört omfattande men det alkoholpolitiska arbetet ligger mig varmast om hjärtat.

Några av de viktigaste frågorna just nu:

Gårdsförsäljningen eller spritbutikerna som förslaget innebär, är ett hot mot hela monopolet, är en av de hetaste frågorna just nu. Regeringen är splittrad och trots att utredningen av alkohollagen kom gram till att gårdsförsäljningen inte bör vara tillåtet så valde regeringen att tillsätta en annan utredning som -trumvirvel - kom fram till motsatsen. Just nu är förslaget ute på remiss och jag hoppas innerligt att alla instanser är lika tydliga som IOGT-NTO. Läs IOGT-NTO:s remissyttrande här >>

Alkoholreklam i TV. IOGT-NTO driver hårt frågan om TV fri från alkoholreklam och svenska folket håller med. 80 procent av svenskarna vill stoppa alkoholreklamen. IOGT-NTO är proaktiv och har anmält 32 näringsidkare för att de bryter mot lagen. Jag har skrivit om detta ämne tidigare och är fortfarande lika stolt över min organisation för att de driver denna viktiga fråga.

2 kommentarer:

jensten sa...

Jag tycker det låter som två väldigt viktiga frågor som du gärna får vara min representant att föra fram!!!! Lycka till!!!

Andrine Winther sa...

Tack Jenny! Jag lovar att driva dem hårt!