lördag 12 november 2011

EU:s globala roll

Bilden är lånad från Europaparlamentets fantastiska flickr-sida och ska symbolisera EU-flaggan. Snacka om att våga tänka annorlunda kring EU och EU:s roll. Och det var det som årets Palmedag inriktade sig på. Den gick under den utmanande rubriken EU:s globala roll. Inte ett enkelt tema men spännande och viktigt!

Dagen arrangerades på Uppsala univsersitet och Bertil Kinnunen, ordförande i ABF Uppland, citerade i sin inledning en sak som står på väggen i den gamla universitetsbyggnaden. Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större. För oss socialdemokrater är det precis tvärtom. För oss är att tänka stort viktigt men att tänka fritt är större.

Det ramar in ganska bra vad vårt internationella engagemang handlar om och på det temat och med olika spännande perspektiv pratade bland annat Jens Orback, Marie Granlund, Göran Färm, Lena Sommestad, Gabriel Wickström, Pål Wrange med flera.

Vi alla uppskattade särskilt Brahim Dahane tal och att han överhuvudtaget kunde delta. Brahim är människorättsaktivist från Västsahara och skulle medverka på Palmedagarna för redan två år sedan men blev då fängslad för sitt engagemang.

Själv deltog jag både i plena och i ett seminarium om migration och utmaningarna vi står inför idag i unionen och i framtiden. Förhoppningsvis kommer hela konferensen att finnas på www.abfplay.se så att du kan se det i efterhand. Programmet för dagen hittar du här>>

När EU, och vi, befinner sig mitt i krisen är det svårt att lyfta blicken och tänka på framtida utmaningar men det avskräcker inte mig ;-) Jag gjorde i alla fall ett försök att vända upp och ner på den bild vi har idag av migration och kanske då främst arbetskraftsinvandring och flyktingströmmar.

Min poäng är att vi måste förstå den enorma kraft som ligger i den demografiska utmaningen där vi i Europa står inför stora kullar 40-talister som går i pension och förväntar sig mycket av våra gemensamma välfärdssystem samtidigt som Kina står inför samma utmaning på grund av att ett-barnspolitiken slår igenom. Vi kommer alltså att behöva konkurrera med Kina om arbetskraft inom en ganska snar framtid. Och även inom unionen kommer vi att konkurrera med varandra.

Det finns naturligtvis många invändningar mot detta. Kina kommer att vilja ha så billig arbetskraft som möjligt. Här i Europa finns demokrati. Vi har schystare villkor på arbetsmarknaden och så vidare. Jag utvecklar gärna mitt resonemang vid ett annat tillfälle men jag tror att vi gör oss själva en otjänst om vi inte vågar diskutera utvecklingen och hitta lösningar för morgondagen.

Jag känner mig både upprymd och glad efter den här dagen men också ödmjuk inför de stora uppgifter som ligger framför oss.

Inga kommentarer: