lördag 26 november 2011

Två tusen sossar träffas i Bryssel

Just nu befinner jag mig på Europapartiets konvent i Bryssel. Här träffas vi över helgen för att bryta idéer, skapa politik och knyta kontaker med partivänner och andra runt om i Europa. Det är verkligen en häftig känsla att vara en del av denna rörelse! Det finns en känsla av jäklar-annama, vilja och mod bland deltagarna vilket inger stort hopp inför framtiden. Europa skriker efter förändring och vi är en kraft att lita på.

Vi har workshops inom fyra teman:

A fair economy
Equal societies
A just world
Active democracy

Konventet livestreamas såklart via renew.pes.org. Du kan också följa debatt och diskussioner via twitter #re_new.

Vi många svenskar på plats. Det är riksdagsledamöter, pes-aktivister, medlemmar, tjänstemän, fackligt aktiva och föreläsare. En del är medverkande i workshops och "leaders conversations" andra deltar i workshopsen. Jag har deltagit i diskussioner om FTT:n, dvs Financial Transaction Tax, demografiska utmaningar inte minst för pensionerna samt migration och mänskliga rättigheter. I eftermiddag fortsätter vi med aktiv demokrati.

Party och politik
Bra och progressiv politik uppstår inte bara i workshops som är mer eller mindre styrda till sitt innehåll utan också i mötet mellan människor och då är partyt lika viktigt. Igår hade vi ett traditionellt mingel där jag träffade många spännande personer med intressanta perspektiv och ikväll är det avslutningsfest på vilken jag hoppas knyta än fler kontakter.

Kritik
Trots min entusiasm för detta event måste jag ändå konstatera att vårt parti fortfarande är väldigt gubbigt. I panelerna är det sällan mer än en kvinna och det känns som att hon mest är där som gisslan. Det är inte okej, så här kan vi inte ha det i ett modernt europeiskt parti!

Inga kommentarer: