söndag 20 november 2011

IOGT-NTO polisanmäler olaglig näthandel med alkohol

Ett fenomen som har dykt upp i Sverige den senaste tiden är vinklubbar av olika slag. Deras sätt att nå konsumenter/medlemmar är bland annat att skicka brev som utformas exklusivt och som erbjuder en livsstil som de vill att jag ska anamma.

Till livsjutaren på Uddvägen 6 står det på ett brev till mig. Meningen är att jag ska känna mig utvald och inspirerad att ta steget in denna gemensamma vackra guldskimrande värld och sedan över nätet köpa den alkohol som företagen erbjuder mig.

Verksamheten med nätspriten är olaglig menar vi i IOGT-NTO och polisanmäler därför dessa företag. I Sverige är det Systembolaget som säljer alkohol, dvs det är endast de som får bedriva detaljhandel med alkohol. Monopolet är en hörnsten i den framgångsrika restriktiva alkoholpolitiken.

Branschen har utvecklats snabbt i Sverige medan både Norge och Finland har klarat sig undan. Vad beror det på? Jo, deras lagstiftning är tydligare. Det är alltså en politisk fråga så en anmälan hade troligen kunnat undvikas om regeringen gjort sitt jobb.

Frågan har fått stor medial uppmärksamhet och vår förbundsordförande Anna Carlstedt har varit med i både tidningar och TV för att prata om problematiken. Det mesta är samlat på vår blogg I rörelse men även eminenta Accentmagasin har skrivit en del.

Socialdemokraterna är det parti som hittills varit tydligast om nätspriten när Lena Hallengren igår på Aftonbladets debattsida sätter press på regeringen.

Inga kommentarer: