lördag 10 december 2011

Idétidsskriften Kurage

Bilden är lånad från hemsidan www.tidskriftenkurage.se

Andra numret av Kurage, en tidskrift för det civila samhället, finns nu i min hand. Tanken med skriften är att skapa ett forum för debatt om viktiga utmaningar och möjligheter för civilsamhället.

Tankesmedjan för det civila samhället, Sektor3 står bakom idén ekonomiskt men innehållet kommer från många spännande håll. Civilsamhället AB -om gränserna mellan ideellt och kommersiellt- funderas det kring. Bara titeln utmanar till debatt, diskussion och samtal.

Eftersom detta nummer är rykande färskt har jag inte hunnit sätta mig i godan ro och läsa men det ska jag definitivt göra. Det är ett mycket angeläget ämne som jag funderar mycket över både i min roll som lokalpolitiker, tjänsteman med arbetsplats riksdagen och som förtroendevald i IOGT-NTO. Jag vill väldigt gärna få input från spännande och duktiga personer och bryta deras funderingar med mina. I det här numret har bland andra Anna Carlstedt och Filip Wijkström bidragit med texter.

#1 av tidskriften har jag dock läst med stor behållning. Titeln då var Idéburen skola och där var texterna av en utmanande karaktär som definitivt satte igång hjärnkapaciteten.

Prenumerera
Behovet av idédebatt är stort och Kurage är ett ypperligt sätt att göra det på. Prenumerera gärna på tidskriften för egen del, till din organisation eller varför inte på jobbet?!

IOGT-NTO:s framtidsgrupp
Som ni läsare redan vet har jag fått det fina uppdraget att leda IOGT-NTO:s Framtidsgrupp. Vi har haft vårt andra möte idag och det var då jag fick Kurage av Erik Wagner som är en av medlemmarna i gruppen men som också både sitter i redaktionsrådet för Kurage och som står bakom förlaget som ger ut den.

En tidskrift är ett sätt att skapa ett forum för samtids- och framtidsfrågor. Framtidsgruppens uppdrag är lite det samma. Vårt uppdrag är att skapa forum för framtidsfrågor som är viktiga för IOGT-NTO.

Vi kommer att jobba med många forum parallellt och ambitionen är att vi ska tanka av många olika delar av organisationen och andra intressanta personer/organisationer/samhällsaktörer hur de tänker kring dessa viktiga framtidsfrågor.

Kolla in detta spännande seminarium på webben
Jag har tipsat om det förut men gör det igen. Seminariet om medlemskapet med organisationsforskaren Torbjörn Einarsson är väl värt att titta på. Vår tidning Accent som är ytterligare ett forum för diskussion och debatt har filmat seminariet.

Titta själv, tillsammans med någon intresserad i din närhet eller varför inte rent av i föreningen!

Håll utkik!

Inga kommentarer: