lördag 15 oktober 2011

Dags för självransakan

Den senaste veckan har varit något utöver det vanliga för mig som socialdemokrat men också på mitt jobb för Socialdemokraterna i riksdagen. Dimensionerna i situationen är många och vi är många som tycker, tänker och försöker förstå.

P1:s ypperliga program Medierna har gjort en mycket viktig och konkret genomgång av veckan. Lyssna på det!

Mina åsikter om medias och journalisternas roll i drevet ska jag inte skriva om än, däremot konstaterar jag att det finns en journalist som ska ha veckans stora medalj för att ha utövat det som faktiskt yrket kräver -kritisk granskning. Och den personen heter Pierre Andersson.

Pierre gjorde från första stund det som jag repekterar så högt hos en duktig journalist nämligen tog ett steg tillbaka, betraktade det som hände och valde att söka efter fakta -inte springa åt samma håll som alla andra. Det får du helt klart en guldstjärna för!

1 kommentar:

Pierre sa...

Tack! Men jag var ju långt från ensam om att ifrågasätta det där med reglerna - trist bara att ingen i de traditionella medierna lyckades klarlägga vad som egentligen gäller förrän sent på torsdagen.