tisdag 18 oktober 2011

Tillgänglighetstankar

Senast i duschen i morse reagerade jag över en designgrej som inte tar hänsyn till funktion. På hotellet här i Bryssel finns en liten knopp som man ska dra ut när man byter från dusch till bad. Problemen med den lilla knoppen är många:

1. Den blir blöt och är då svår att dra ut
2. Den är så liten att det är svårt att få ett grepp om den (även om den är torr)
3. Du ska dra ut knoppen åt fel håll så att säga, du får använda vänsterhanden för att komma åt

Oavsett hur du ska göra måste du har grymt hårda nypor och det har inte alla.

Den andra situationen jag hamnade i var på Bommersvik i helgen. När man ska öppna dörren till rummet måste man både vrida på nyckeln och trycka ned handtaget samtidigt. En manöver som kräver två händer (också där med ganska hårda nypor).

Problematiska situationer som de här upplever säkert personer med nedsatt funktion av en eller annan anledning dagligen. Jag försöker inte påpeka att jag upptäckt något som ingen annan lagt märke till utan jag vill bara genom detta blogginlägg uppmärksamma att hur saker designas i allra högsta grad påverkar oss i vår vardag.

Och när jag ändå är igång vill skicka ut en önskan i cyberrymden om att du som designar eller tillverkar något tänker efter en extra gång om just din pryl/sak/mojäng kan göras bättre ur tillgänglighetssynpunkt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, kan du inte skicka det budskapet vidare till IOGT:s IT-avdelning också?